Inicjatorem akcji jest firma Emerson Polska – jeden z największych na polskim rynku producentów i dostawców rolek kasowych. Wszyscy kontrahenci firmy, którzy zdecydują się na korzystanie z rolek pozbawionych jakichkolwiek bisfenoli będą mogli oznaczyć swoje punkty specjalnym logo „Zdrowego Paragonu”.
– Naszą propozycję kierujemy nie tylko do dużych sieci handlowych, ale także mniejszych punktów i salonów usługowych, do wszystkich, którym nie jest obojętne zdrowie klientów i pracowników. Szacujemy, że nadal ok. 90 procent wydawanych w kasach paragonów zawiera szkodliwe bisfenole. To ogromny problem i zagrożenie dla zdrowia każdego, kto ma z nimi styczność. Przede wszystkim dla kasjerów, sprzedawców, ale również klientów, którzy każdego dnia, biorąc do ręki taki paragon nieświadomie przyjmują dawkę bisfenolu – mówi Robert Hanusiak, wiceprezes zarządu ds. handlowych w spółce Emerson Polska.
Chodzi przede wszystkim o dwa związki – bisfenol A (BPA) i bisfenol S (BPS). BPA to substancja niosąca wiele różnorodnych zagrożeń – od nadaktywności, astmy, cukrzycy, poprzez zaburzenia płodności, aż po wzrost ryzyka zachorowalności na nowotwory. Jest ponadto szczególnie niebezpieczny dla kobiet w ciąży – nawet niska dawka BPA może powodować bardzo poważne konsekwencje dla kobiety, jak i płodu. W grudniu 2016 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie, ograniczające stosowanie bisfenolu A w papierze termoczułym, które w praktyce od 2 stycznia 2020 r. wycofa tę substancję z paragonów. Dopuszczony do użytku został jednak bisfenol S – jak się okazuje równie szkodliwy. BPS może bowiem przyczyniać się do niewłaściwego rozwoju komórek mózgowych, powodować arytmię serca, wywoływać nadpobudliwość oraz zwiększać poziom agresywności nowotworu piersi. Ma także większą niż bisfenol A zdolność przenikania do organizmu przez skórę.
Z uwagi na potwierdzoną szkodliwość obu substancji Emerson Polska zdecydował się na wprowadzenie na rynek rolek kasowych całkowicie pozbawionych bisfenoli i rozpropagowanie tego rozwiązania w ramach akcji „Zdrowy Paragon”. Kolporter, jako jedna z pierwszych spółek, przyłączył się do tej inicjatywy.
– Co miesiąc w naszej sieci saloników wydajemy około kilku milionów paragonów. Oczywistym jest więc, że zależy nam na tym, aby były one bezpieczne dla naszych klientów, ale również dla sprzedawców. Udział w „Zdrowym Paragonie” i korzystanie z rolek pozbawionych szkodliwych bisfenoli daje nam gwarancję, że tak właśnie jest. Saloniki zostaną oznaczone logotypem akcji, tak aby kupujący mieli pewność, że korzystamy z bezpiecznych rolek kasowych – mówi Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera. – Duże znaczenie ma również dla nas fakt, że rolki termiczne, oferowane przez Emerson Polska, w ramach „Zdrowego Paragonu” są pozbawione nie tylko szkodliwych bisfenoli A i S, ale w ogóle wszelkich fenoli – dodaje.